پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240489
مرغ‌هاي هورموني را بخوريم يا نه؟!/ بيماران قلبي مراقب مصرف گوشت قرمز باشند
تاریخ انتشار : 1399/09/17 11:33:28
نمایش : 1353
استاد تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: نگراني‌هايي درباره هورمون استفاده‌شده در مراحل رشد مرغ‌ها وجود دارد که بايد گفت ازنظر علمي جاي نگراني نيست؛ چرا که علاوه بر غيرقانوني بودن، به دليل هزينه هاي بالا، استفاده از آن براي توليدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نيست.

دکتر فريبا کوهداني، متخصص تغذيه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با اشاره به فوايد گوشت مرغ، اظهار کرد: گوشت مرغ، درواقع يکي از انواع پروتئين‌هاي حيواني به شمار مي‌آيد که نسبت به گوشت قرمز مي‌تواند تفاوت‌ها و نقاط اشتراکي را داشته باشد.

وي افزود: هر دو گروه از گوشت‌ها، ازنظر پروتئين تقريباً هم‌رديف با ساير گوشت‌هاي قرمز هستند اما ميزان آهن آن‌ها کم است، درواقع گوشت‌هايي که رنگ قرمزتري دارند ميزان آهن بالاتري دارند.

استاد تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تهران اضافه کرد: اگر در گوشت مرغ نيز بين قسمت‌هاي ران و سينه مقايسه‌اي داشته باشيم، بخش‌هايي که تيره‌تر هستند مانند ران، حاوي آهن بالاتري هستند.

 

بيماران قلبي و عروقي، گوشت قرمز نخورند

وي در توصيه‌اي به بيماران قلبي و عروقي، عنوان کرد: توصيه مي‌کنيم اين دسته از بيماران از گوشت‌هاي قرمز کمتر استفاده کنند، آهن موجود در اين گوشت‌ها مي‌تواند براي چنين افرادي مضر باشد؛ ‌طوري‌که در اين گوشت‌ها، آهن راديکال‌هاي بيشتري را آزاد مي‌کند و بدن را به سمت حالت اکسيداني حرکت مي‌دهد و اين شرايط خطرناک و نگران‌کننده خواهد بود.

اين متخصص تغذيه اضافه کرد: براي برخي گروه‌ها ازجمله کودکان و دختران در سنين بلوغ که به آهن بالاتري نياز دارند، گوشت‌هاي با رنگ قرمز مي‌تواند مفيدتر باشد.

 

تزريق هورمون به مرغ گوشتي، مقرون به صرفه نيست

کوهداني در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به شنيده هايي چون تزريق هورمون به مرغ هاي گوشتي، خاطرنشان کرد: نگراني‌هايي درباره هورمون استفاده‌شده در مراحل رشد مرغ‌ها وجود دارد که بايد گفت ازنظر علمي جاي نگراني نيست؛ چرا که علاوه بر غيرقانوني بودن، به دليل هزينه بالا، استفاده از آن براي توليدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نيست.

وي يادآور شد: برخي‌ها موضوع تزريق آنتي‌بيوتيک‌ به مرغ‌ها را مطرح مي‌کنند که بايد فاصله تزريق تا کشتار وجود داشته باشد تا هيچ خللي به وجود نيايد و آسيب‌زا نباشد.

استاد تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تهران ادامه داد: آزمايشگاه‌هاي مرجع دامپزشکي موظف هستند مرغ‌ها را در تمام مراحل به‌ويژه قبل از عرضه به بازار ازنظر ميزان باقيمانده دارويي و آنتي‌بيوتيک‌هاي مصرف‌شده در دوره رشد مرغ‌ها بررسي کنند و اگر ميزان باقيمانده دارويي و آنتي‌بيوتيک موجود در مرغ‌ها از حد مجاز بيشتر باشد اجازه ورود به بازار داده نمي‌شود. لذا توصيه مي‌شود هنگام خريد به عرضه بهداشتي محصول توجه شود.

 وي درباره بخش‌هاي مضر گوشت مرغ، ابراز کرد: توصيه مي‌شود بخش‌هايي از مرغ مانند پوست مرغ را مصرف نکنيم درواقع بخش چربي‌ را بايد پيش از مصرف جدا کنيم.

 

حبوبات و تخم مرغ جايگزيني مهم در روزهاي گراني قيمت گوشت

اين متخصص تغذيه درباره جايگزين‌هاي گوشت قرمز در شرايط گراني اين نوع از گوشت در بازار، عنوان کرد: جايگزين‌هاي متفاوتي براي گوشت قرمز مانند گوشت‌هاي سفيد ازجمله مرغ، ماهي و بوقلمون وجود دارد و حبوبات و تخم‌مرغ مي‌توانند به شرايط بهبود تغذيه کمک کنند.

استاد تغذيه دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه اين گفت‌وگو به بررسي تفاوت‌هاي پروتئيني مرغ‌هاي پرورشي در مرغداري‌ها و مرغ‌هاي اصيل پرداخت و گفت: هر چه ما منابع غذايي داشته باشيم که در محيط‌هاي آزاد و سنتي پرورش پيدا کنند به‌تبع مي‌تواند مفيد باشد، درواقع نوع تغذيه مرغ‌ها مي‌تواند در ميزان پروتئين اين نوع از پرندگان اثرگذار باشد و نوع تغذيه طيور بر مقدار و کيفيت مواد مغذي موجود در گوشت يا تخم‌مرغ‌ آن‌ها اثرگذار خواهد بود.

 

تغذيه مرغ با بذر کتان منابع امگا3 در تخم مرغ را افزايش مي‌دهد

وي بذر کتان را تغذيه‌اي مهم براي مرغ‌ها مي‌داند و تأکيد مي‌کند: اگر در مواد غذايي مرغ‌ها بذر کتان را استفاده کنيم، مي‌تواند در تخم‌مرغ‌ها ميزان منابع امگا3 را افزايش دهد.

کوهداني نوع پرورش و محل نگهداري طيور را دو عامل اثرگذار در کيفيت مواد مغذي اين پرندگان دانست و عنوان کرد: در دنياي امروز به دلايل افزايش جمعيت و نيازهاي تغذيه‌اي بالا بسياري از روش‌هاي صنعتي در توليد مواد غذايي رايج شده است، به‌طور مثال مرغي که در محيط طبيعي زندگي مي‌کند و پرورش پيدا مي‌کند، با مرغي که در محيط‌هاي غيرطبيعي و دامداري‌ها، قطعا کيفيت گوشت متفاوت‌تري دارد.

 

 مرغداري‌ها روش‌هاي صنعتي استاندارد توليد را در پيش بگيرند

وي تأکيد کرد: مسلماً اگر بتوانيم شرايط طبيعي و مطلوبي براي پرورش دام و طيور داشته باشيم، توليد باکيفيت گوشت را شاهد خواهيم بود. اما با توجه به واقعيات موجود الزام استفاده از روش‌هاي صنعتي استاندارد براي تهيه مواد غذايي موردنياز جوامع غيرقابل‌انکار است.

اين متخصص تغذيه درباره احتمال انتقال بيماري در برخي مرغداري‌ها، رعايت شرايط بهداشتي  را بر اساس استانداردهاي موجود الزامي دانست.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html